Zulu Night - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Zulu Night - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Zulu Night

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

13 November 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawubona,

We hebben een Zulu night gehad. Hier werden alle verschillende Zulu dansen getoond en de verschillende tradities en gewoontes besproken. Een van de dingen is hun kleding. Helaas wordt deze traditionele kleding nu niet meer gedragen, alleen op hun trouwdag en bij festiviteiten. Er wordt ook veel gebruik gemaakt van gekleurde kralen. Als een man interesse heeft in een vrouw bijvoorbeeld en zij ziet dit niet zitten, dan doet ze een ketting om met zwarte kralen. Door het tonen van deze ketting weet de man dat de vrouw geen interesse heeft en hoeft de vrouw dit niet meer uit te leggen. De ketting met de zwarte kralen zegt voldoende. (handig). Een man moet 11 koeien betalen voor een vrouw die nog geen kinderen heeft. Als een vrouw al kinderen heeft van een andere man, dan is ze nog maar 8 koeien waard! Sommige mannen hebben hier meerdere vrouwen en kinderen. We hebben ook een bezoek gebracht aan een sagoma, dit is een vrouw die met allerlei medicijnen werkt en die de mensen advies geeft. Tevens kan ze contact leggen met haar voorouders (!) en de toekomst voorspellen. We konden haar vragen stellen en ik was wel nieuwsgierig wat ze over mij kon vertellen......je weet nooit nietwaar! Ze vertelde me dat ik moest stoppen met piekeren, hier zou ik alleen maar ziek van worden. Tevens zei ze dat ik met kinderen moest gaan werken en niet meer met volwassenen (!) en het beste voor mij zou zijn met weeskinderen. Dit moest ik gaan doen in Zuid Afrika en niet in Nederland. Interessant om te horen, ben benieuwd wat mijn toekomst zal gaan worden (ha ha). het was een hele leuke avond vol met dans en muziek. We hebben nu een beter beeld gekregen van de gewoontes van de Zulu's. Het is een bijzonder volk met bijzondere gewoontes, die ze vol trots laten zien.

Tot de volgende keer!

Liefs,
Elsbeth

  • 13 November 2012 - 16:25

    Martijn:

    Hey Els, het lijkt erop dat die Sagoma een goede verkooptechniek beheerst. Zul jij wel oor naar hebben. Ook fijn trouwens als je als man geen koe hebt, een paar kippen en een geit zouden het ook goed doen!

    Veel plezier!

    Gr. Martijn

  • 13 November 2012 - 16:26

    Xanette:

    Wat ongelofelijk leuk om al je verhalen te lezen Elsbeth. Ik reageer niet elke keer, want dan kan ik net als jij een boek schrijven, maar ik lees het elke keer! Je hebt ook een erg leuke schrijfstijl, dus ik zie nog wel meer mogelijkheden in je toekomst ;-) Geniet de laatste weken en ik verheug me op al je verhalen als je weer thuis bent!

    Liefs, Xeanette

  • 13 November 2012 - 16:26

    Martijn:

    Prima dekentje trouwens, de Sint zou er jaloers op zijn...:-)

  • 13 November 2012 - 16:38

    Alexandra Voncken:

    Kijk, dat met die zwarte ketting is nou verdomd handig! Zoiets moesten ze hier ook doen! :)

    Stoppen met piekeren is een goede tip voor ons allemaal, daar maakt iedereen zich schuldig aan. En ja, werken met (wees)kinderen in Zuid Afrika is aan jou wel besteed, dat lijkt me duidelijk na al je verslagen en foto's. Aan jou wat je ermee doet. ;)

    Liefs, Alex

  • 13 November 2012 - 18:58

    Lea:

    Waarzegster:Echt iets voor jou.Hier zijn ook schattige weesjes!En piekeren is voor niemand goed.Blijf met beide benen op de grond staan.En geniet nog 2 weken volop.Liefs Lea

  • 13 November 2012 - 20:05

    Jolanda:

    Hoi Elsbeth,

    Dat met die kralen is inderdaad wel erg handig.
    Moeten we ook bij ons invoeren hahahaha!!

    Groetjes Jolanda

  • 13 November 2012 - 20:41

    Harry EnWil:

    Hallo Elsbetje
    Wat weer een leuk mailtje. En wat toch een regels. Harry had wel koeien toen hij mij ten huwelijk vroeg , maar ik had geen plaats voor die koeien, dus dan maar zonder koeien.Ja en die kralen dat is ook een methode om te laten zien of je wel of niet gevraagd wil worden.en wat spannend die waarzegster, ben benieuwd of het allemaal uit komt.
    Wij hebben vandaag weer een mooie herfstdag gehad met nog steeds mooie gekleurde bomen. Zo ik ga koffie drinken. Elsbeth geniet er nog van en tot weer. Liefs ons.

  • 13 November 2012 - 21:22

    Rita:

    zou het echt zo zijn dat je werk in Afrika ligt?Kom eerst maar naar huis en laat alles betijen.de toekomst zal het leren.maar dat je iets met kinderen moet doen lijkt me niet zo gek.Als ik tenminste zie hoe je met deze kinderen om gaat kan ik me er wel iets bij voorstellen.we zullen het zien.
    het waren wer leuke foto,s.
    ik hoop dat het contact dadelijk ook zo blijft natuurlijk iets minder frequent maar wel regelmtig.
    groetjes rita

  • 14 November 2012 - 13:02

    Hester Maasdam:

    Hoi Elsbeth,
    Wel fijn dat de waarzegster je in zuid Afrika wil houden, ze denkt aan haar eigen volk.
    Maar het is je op het lijf geschreven.
    Heerlijk dat je zo geniet van het werk en de uitstapjes.
    Blijf genieten die laatste 2 weken!
    Groeten A&H

  • 14 November 2012 - 15:56

    Esther:

    Hoi Elsbeth,

    Kralen, koeien en leuke Zulu mannen Ik zie het nog gebeuren dat je een leuke man aan de haak slaat (als ik naar de foto's kijk heb je er al een gevonden, haha). Wat maak je geweldig veel mee en fantastisch dat je een kijkje in de keuken van die andere cultuur kunt nemen. Geniet er nog van en hopelijk tot binnenkort. Kom in elk geval nog naar huis voordat je besluit om de raad van de waarzegster op te volgen.

    Groetjes Esther

  • 14 November 2012 - 20:35

    Frans:

    Hoi Elsje,

    Moet niet gekke worden, zometeen kom je met de koeien terug naar je ouders

    Liefs

  • 15 November 2012 - 22:06

    Leony:

    Ha Elsbeth!

    Ja, ja, leuke gewoontes daar......!
    En dat jij iets met kinderen zou moeten doen is niet zo heel erg vreemd, nietwaar...?
    Groetjes!!!

  • 20 November 2012 - 14:59

    Theo:

    Elsbeth, geen zwarte kralenketting dragen dus. Dan lig je er al bij voorbaat uit.

    grt van Theo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 699
Totaal aantal bezoekers 44391

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 27 November 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika 2012

Landen bezocht: