Ndabenhle creche - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Ndabenhle creche - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Ndabenhle creche

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

11 November 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hallo allemaal,

Het weer is gelukkig omgeslagen. De laatste dagen was het zo'n 30 graden, dus ik heb niets te klagen. Vanmorgen ben ik naar de kerk geweest in Khula met een paar vrijwilligers (!) en dit was wel een aparte ervaring tussen al deze zwarte mensen te zitten. Na afloop kwam iedereen naar ons toe om ons welkom te heten en hebben we vele handen geschud. Heel bijzonder. Gisteren hebben we weer een gamedrive gehouden, dit keer in Hluhluwe Umfolozi Game Reserve. Hier moet ik nog de foto's van uitzoeken. Was ook heel mooi. De afgelopen week ben ik niet alleen in de creche geweest en in de afterschool club, maar ook heb ik zieke mensen thuis opgezocht. Er zijn 10 families die wekelijks bezocht worden. deze mensen zijn er zeer slecht aan toe. Ze worden door ons gewogen en gemeten (de omtrek van hun bovenarm) en ze krijgen rijst en bonen en een soort meel waar extra vitamines en calorieen in zitten om aan te sterken. dit wordt wekelijks bijgehouden. Zodra deze mensen weer op gewicht zijn en "gezond" worden verklaard, krijgen andere families weer hulp aangeboden die er weer slechter aan toe zijn. Het is bijzonder wanneer je deze mensen in hun huis opzoekt en ze zijn zeer dankbaar voor ons bezoek, aandacht en hupmiddelen. De afgelopen week ben ik in een andere creche geweest, genaamd Ndabenhle. Deze is in 2009 geopend door de regering. Om de 2 maanden gaan de vrijwilligers naar een andere creche. Ndabenhle had weer een hele andere sfeer. Dit is steeds verschillend. ook hier waren de kinderen weer erg leergierig. Leuk om te zien. Ik heb een fijn weekend gehad en realiseer me weer dat ik nog maar 2 weken te gaan heb.....time flies when you having fun!

Liefs,
Elsbeth

  • 11 November 2012 - 16:22

    Alexandra Voncken:

    Hoi Elsbeth,

    hier binnen is het ook bijna 30 graden maar dan van de houtkachel haha!! :)

    Die kerkdienst, was dat zo'n dienst zoals je wel eens op tv ziet? Met al dat gezang en dansen? Zal zeker wel.

    Nog maar 2 weken, tjonge, dat gaat hard. Dan zou ik maar dubbel genieten als ik jou was. Veel plezier nog en ik wacht weer met spanning op het volgende verslag met foto's!

    Groetjes, Alex

  • 11 November 2012 - 16:57

    Harry En Wil:

    Hallo Elsbeth

    Het lijkt me best aangrijpend om bij de zieke mensen thuis toekomen. Zij zullen ook wel behoorlijk ondervoed zijn. En als ze dan ook nog dankbaar zijn voor het geen wat jullie voor hun doen, is dat heel fijn, ook al is het eigenlijk maar een beetje.
    Hoe komt het eigenlijk dat de creshes zo verschillend zijn. Wat fijn dat het weer droog is. En dan ook nog met de bevolking naar de kerk geweest, dit zal heel,apart zijn geweest. Nog twee weken, Elsbeth ik denk dat je straks veel tijd nodig hebt om dit allemaal te verwerken.En weer te wennen aan het luxe leven in Nederland. Geniet nog van die twee weken. Liefs en veel groetjes van Harry en Wil

  • 11 November 2012 - 17:20

    Pap En Mam:

    Ahoi!!

    Gos, wat heb je weer snoepjes van kinderen op de foto's gezet en.... wat sta je zelf ook leuk op die ene foto met dat jongetje (of meisje??). Soms twijfel je een beetje maar dat houdt het spannend! Ik zie hoe intens je in dat werk opgaat (misschien omdat ik je moeder ben??) maar... jij geniet niet alleen, hoooor! Wij genieten dubbel en dwars mee. Ik kan Alexandra (hierboven) zeggen dat wij in Melick hier een zalige zonnige dag hadden. Misschien woont zij niet in Limburg? Who knows?

    En Elsje.... naar de kerk!? Goed om te horen!! Ze beleven het geloof daar doorgaans veel intenser en swingender, hè.

    Veel liefs weer,

    pap en mam


  • 11 November 2012 - 18:29

    Rita:

    hoi, daar zijn we weer.
    Het is wel een goede week geweest om zo te lezen.
    Ik kan me nog goed herinneren toen wij in Afrika naar de kerk gingen.het was geweldig en wat spontaniteit hebben die mensen.je kijkt je ogen uit en wat een geloof straalt daar uit.
    daar zijn maar een stel stijve mensen bij.Dat is een goed voorbeeld voor ons.
    Pik er wat van mee en geef dit in reuver door.Ook hier ligt werk voor je.
    Haal de laatste weken eruit wat er inzit.
    Groetjes Rita

  • 11 November 2012 - 18:39

    Lea:

    Weer geweldige foto,s vol met blije kids.En jij straalt ook nog steeds.Kan niet meer stuk!Hier ligt ook veel vrijwilligers werk op je te wachten!Maar weer Succes en Liefs Lea

  • 11 November 2012 - 19:36

    Inge:

    Wat een avonturen, wat maak jij veel mee!! En wat gaat de tijd ongelofelijk snel. Geniet van de komende twee weken. Veel succes! Groetjes Inge

  • 11 November 2012 - 20:26

    Heej Elsbeth!:

    weer heeeeerlijk! om jouw verslag te lezen; geniéten zo een beetje met je mee....!!
    Fijn om dit allemaal mee te mogen maken..! ook bij de mensen thuis om iets te kunnen bijdragen..
    Supermooie foto's! wat een snoetjes..!
    leuk shirtje; princess it's not just a name; it's a life style...
    Groetjes,
    Leony

  • 11 November 2012 - 22:46

    Angelina:

    Prachtige foto's Elsbeth, nog maar twee weken, wat gaat de tijd snel. Heb zojuist je verslagen nogmaals nagelezen. Wat heb je veel meegemaakt en gezien! Geniet ervan de laatste twee weken.
    Liefs,
    Angel

  • 12 November 2012 - 09:46

    Johan En Yvonne:

    Ha Elsje ,nu begin ik toch echt jaloers te worden,als ik allemaal die die verhalen lees en die foto "s zie ,dat is wel heel wat anders dan naar de dierentuin gaan.
    Super gaaf met die olifanten en de rest van de wilde dieren ,normaal zie dat alleen op tv.
    En natuurijk,ben je daar ook voor andere dingen haha ...!

    De kinderen zien er blij en gelukkig uit en wat weer een plezier met tekenen.
    Om voor die zieke mensen te zorgen, die dan met alle hulp die ze krijgen zo dankbaar zijn ,weet je
    weer waarom je daar bent.
    Wat hebben wij het dan GOED !
    De tijd gaat inderdaad snel ,besteed hem wel.
    Have fun de laatste twee weken.
    Groetjes en kusjes yvonne en johan

  • 12 November 2012 - 09:47

    Cor Van Raaphorst:

    Hallo Elsbeth,

    ik lees met veel plezier je reisverslagen, ik ben niet zo een grote schrijver maar af en toe dan hoort dat er toch bij. Ik moet even zeggen dat ik het fantastisch vind wat je daar allemaal meemaakt en doet, grandioos. Ik vind het ook erg bijzonder dat er zoveel mensen zijn die hun tijd besteden aan vrijwilligerswerk. Zelfs 62+ een leeftijd die ik nu zelf ook al bereikt heb. Kunnen deze mensen daar ook nog goed functioneren met de temperatuursverschillen? Je hebt nog 2 weken te gaan, ik wens je heel veel goede momenten en ik hoop dat iedere dag je ervaringen van die dag de vorige dag mogen overtreffen. Het leven is hard in Zuid Afrika maar de levensvreugde die de mensen daar beleven en uiten moeten een voorbeeld voor ons Europeanen zijn. Blijf ons verwennen met jouw reisverslag,

    Hartelijke groet,

    Cor.

  • 12 November 2012 - 15:37

    Theo:

    Wat een droppies toch die gebruinde kinderen. Je zou er zo 1 of meer mee naar huis nemen, toch ?

    grt van Theo

  • 12 November 2012 - 17:39

    Frans:

    Hoi Elsebeth,

    Vraag je ouders maar vast een lange onderbroek en je skypak mee te nemen, want hier ga je 25 graden retour, veel plezier met de laatste inspanningen.

    Liefs Frans

  • 12 November 2012 - 19:26

    Pap En Mam:

    Ahoi!!

    Even als reaktie op Frans zijn suggestie: we hebben geen lange onderbroeken (staat niet zo charmant!!).
    Zullen we dan maar een pyamabroek van pap meenemen??
    Adios,
    mam

  • 13 November 2012 - 12:43

    Anniek:

    Hoi Elsbeth,

    woow...wat een verhalen, foto's en belevenissen. Echt een droom die werkelijkheid voor je wordt...heel leuk om te zien en te lezen.

    De tijd gaat inderdaad snel, ik weet nog dat je twee weken voor vertrek zat en over twee weken kom je al terug. Ik weet zeker dat je de fantastische tijd waar je op hoopte daadwerkelijk ook hebt gehad en nog 2 weken zult hebben. Ik hoop dat als je eenmaal terug bent in NL alles zijn gangetje blijft gaan, wellicht keer je weer terug naar Afrika.

    Ik blijf je verslagen lezen :)

    Groetjes,
    Anniek

  • 14 November 2012 - 20:33

    Petra:

    Hoi Els,
    Ik ben bang dat je het daar zooooo leuk hebt dat je hier niet meer terug kunt wennen. Vooral genieten.
    Groetjes, Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 44389

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 27 November 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika 2012

Landen bezocht: