Graduation Inkanyezi Creche - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Graduation Inkanyezi Creche - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Graduation Inkanyezi Creche

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

20 November 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawubona,

Afgelopen vrijdag heb ik een speciale dag gehad. De kinderen in de Inkanyezi creche die het volgend jaar naar de Primary School gaan, werden gehuldigd door hun ouders en hun lerares. Het leek wel alsof ze naar de universiteit zouden gaan! Compleet met zwarte toga en zwarte hoed werden ze welkom geheten en moesten ze een soort presentatie geven zodat iedereen kon zien dat ze de kleuren kennen, de vormen, de verschillende dieren etc. Het was bloedheet die dag en de kinderen hebben 4 uur (!) stil gezeten op hun stoel. Ongelooflijk dat dit mogelijk is met zo'n kleine kinderen. Blijkbaar is dit alleen hier mogelijk. Het was een groot feest, compleet met een muziek en eten erbij. Een aantal gasten waren ook uitgenodigd die allerlei speeches hebben gehouden en ik moest namens de vrijwiligers een speech houden. Dit was een grote eer. Na afloop werd er zelfs geklapt hiervoor. Zeer bijzonder om hier bij te mogen zijn. De reden dat de inderen zo grootst gehuldigd worden is het feit dat ze hopen dat hun kinderen nu gaan " studeren" voor dokter, voor verpleegster of een ander beroep. Het is dus een zeer belangrijke dag voor hun, hier ligt de basis voor hun toekomst. Mama Kommedie zorgt iedere dag voor deze kinderen, geheel belangeloos, ze krijgt geen salaris (!) en de regering ondersteunt deze creche niet. Er moeten eerst 50 kinderen aanwezig zijn voordat de regering deze creche officieel erkent! Tot nu toe is African Impact de enigste organisatie die zich bekommert om deze kinderen en ook het gebouw betaald heeft en gezorgd heeft voor de benodigde spullen. Mama Kommedie was dus zeer trots dat er enkele van " haar" kinderen nu klaar waren om naar de Primary School te gaan. Deze vrouw verdient echt een lintje, ik heb groots respect voor haar.

Ik ben met de laatste dagen bezig en zal deze week afscheid moeten gaan nemen, dit zal me diep gaan raken. Ik ben van dit land en van deze mensen gaan houden....

Liefs,
Elsbeth

  • 20 November 2012 - 16:04

    Tinie Struycken:

    Hallo Elsbeth,

    Mooi verhaal weer, ik begrijp je goed als je zegt dat je het moeilijk gaat krijgen bij het afscheid, maar wie weet Elsbeth kom je wel heel gauw terug.
    Heel veel sterkte bij het weggaan uit dat mooie land en zijn mooie mensen, en ik zie je gauw bij nicole.

    Veel liefs

    Tinie

  • 20 November 2012 - 16:22

    Marlies Janssens:

    Partir c'est mourir un peu.
    Afscheid nemen is altijd moeilijk en ik kan me heel goed voorstellen, na alles wat je gedeeld hebt met ons, dat dit afscheid er een van de zwaarste categorie zal zijn!!
    Sterkte Elshhhhhhbetha :)

    Liefs,
    Marlies

  • 20 November 2012 - 16:56

    Tonnie Van Der Vleuten:

    Beste Elsbeth,

    Het zal inderdaad zwaar worden om afscheid te nemen als je die gezichtjes allemaal ziet.
    Je hebt een mooie bijdrage geleverd waar je trots op mag zijn. Ik wens je nog hele fijne dagen en een goede reis. Ik ben benieuwd naar je verhalen.
    Groetjes Tonnie

  • 20 November 2012 - 17:03

    Hester Maasdam:

    Hoi Elsbeth,
    Ja dat wordt lastig; afscheid nemen als je het zo geweldig naar je zin hebt!
    Maar de herinneringen pakken ze je niet af, sterkte deze laatste dagen met afscheid nemen.
    Groeten A&H

  • 20 November 2012 - 17:34

    Harry En Wil:

    Ha Elsbeth.
    Ja er zal veel in je omgaan de laatste dagen dat nog daar bent. Maar je hebt heel goed werk gedaan. En de kinderen zijn blij geweest met jou.
    En als je die kinderen dan ziet in die zwarte pakjes, het zijn ook net kleine advokaatjes.
    Elsbeth we wensen je e
    En voorspoedige reis terug, en we zien elkaar weer.
    Groetjes en liefs Harry en Wil

  • 20 November 2012 - 20:12

    Lea:

    Weer leuke reportage en foto,s.Nu afbouwen sterkte en nog even genieten.Hier is het ook leuk hoor!liefs lea

  • 20 November 2012 - 21:52

    Alexandra Voncken:

    Hoi Elsbeth,

    vier (!!) uur stilzitten, dat kan inderdaad alleen maar daar. Dat hoef je hier niet eens te proberen, warm of niet warm.... En als je dan hoort dat die creche niet eens gesteund wordt door de regering, nou, petje af hoor. Dat zo'n mama Kommedie dat dan helemaal belangeloos op zich neemt, respect! Veel sterkte toegewenst in je laatste paar dagen.

    Groetjes, Alexandra

  • 20 November 2012 - 22:14

    Jolanda:

    Hoi Elsbeth,

    Ik wens je nog een paar fijne dagen.
    Veel succes met afscheid nemen.
    En een goede reis terug.
    Hopelijk spreken we elkaar snel een keer als je terug bent.

    Liefs Jolanda

  • 20 November 2012 - 23:03

    Hilde Rutten:

    Hey Elsbeth,

    Je hebt daar prachtig werk geleverd. Dat applaus heb je zeker dubbel en dik verdiend! Ik wens je nog enkele mooie dagen en veel sterkte bij het afscheid nemen. Een uniekte ervaring die je nooit meer iemand afneemt, een prachtige herinnering voor het leven. Wie weet wat dat leven nog allemaal brengt. Alleszins wens ik je een goeie reis en hopelijk tot binnenkort! Hou je taai!

    Groetjes,
    Hilde


  • 20 November 2012 - 23:16

    Rita:

    Hoi Elsbeth.

    Lest best denk ik.het is een geweldig gezicht die kinderen in zo,n mooi pakje met diploma.het wordt tijd dat zeerkend worden.
    Houd je taai met het afscheid.Maar het zal best een leuk en gewelgig afscheid worden.
    Groetjes en liefs Rita.
    Goede reis terug.

  • 22 November 2012 - 21:38

    Leony:

    Heej Elsbeth!
    Wat weer een geweldige belevenis en dat jij van deze mensen bent gaan houden; daar kan ik me alles bij voorstellen....!!!
    Probeer toch nog volop te genieten deze laatste dagen...
    toi toi!!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 746
Totaal aantal bezoekers 44363

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 27 November 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika 2012

Landen bezocht: