Creche Inkanyezi in Ezwenelisha - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Creche Inkanyezi in Ezwenelisha - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Creche Inkanyezi in Ezwenelisha

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

27 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hallo allemaal,

De eerste 4 weken zijn alweer om, de tijd vliegt om hier. Ik zit al op de helft, niet te geloven! Het is weer weekend! Lekker relaxen. Helaas regent het en gaat onze geplande wandeling niet door. Daarom weer even een nieuw verslag. Iedere vrijdag zijn we op een andere creche in Inkanyezi. Deze creche is door African Impact gebouwd en in juni jl geopend. Ook hier zijn de voorzieningen minimaal. Alleen stoeltjes en een bed waar de kleintjes op worden neergelegd, wanneer ze gaan slapen. Als ze naar de wc moeten, dan doen ze dit buiten op het zand (!) en wordt dit naderhand met een hoopje zand bedekt. Zo primitief gaat het er hier aan toe. Er staat wel zo'n " Boels" wc, maar deze wordt niet tot nauwelijks gebruikt. De kinderen hier zijn echter heel gedisciplineerd. Ze luisteren erg goed en zijn heel blij met alle aandacht die ze van ons krijgen. Ook de lerares bedankte ons na afloop. We hebben met een paar bekers in het zand gespeeld en veel gedanst. Ulla en Lillian hebben plastic speelgoed gekocht zoals zandemmertjes en schepjes en hier werd ook volop mee gespeeld. De kinderen zijn ook heel sociaal hier, ze helpen elkaar met alles, zelfs met het vastbinden van een pop op hun rug, zodat ze lijken op hun eigen moeder (ha ha).

Het is een fijne creche hier en een groot verschil met de creche in Khula Nomatiya.

Ik wens jullie allemaal een fijn weekend!

Liefs,
Elsbeth

  • 27 Oktober 2012 - 14:31

    Hilde Rutten:

    Hallo Elsbeth,
    Telkens als ik je berichten lees krijg ik zelf kriebels om zoiets te ondernemen. Echt fantastisch! Toch ook wel fijn dat je tijdens het weekend wat tijd voor jezelf hebt. Heb ooit andere verhalen gehoord. En ja, je bent al vier weken weg...de tijd vliegt. Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar ik kijk er echt naar uit om je verhalen 'live' te horen. Maar jij moet nu eerst nog genieten van de komende vier weken...Tof wat je doet daar. En ook heel fijn dat we je kunnen volgen met tekst en beeld! Geniet met volle teugen! Hilde

  • 27 Oktober 2012 - 14:49

    Rita:

    Elsbeth wat ben je vlot met je verslagen.Het is leuk zo met je mee te leven.Ja,je bent al op de helft.
    Het is wel eens goed van iemand te horen hoe het daar echt aan toe gaat.zo zal het overal wel anders zijn.We horen het wel als je weer hier bent of ben je van planom er nog een tijdje aan te plakken/
    Waarschijnlijk heb je dan weer een nieuw visum nodig.
    Maak er maar wat van.groetjes Rita

  • 27 Oktober 2012 - 15:08

    Harry En Wil:

    Hallo Elsbetje
    Ik zal die verslagen straks nog gaan missen, want ze zijn zo boeiend 3n leuk. Ook de foto's Zijn mooi.
    Waar je daar de kinderen nog blij mee kunt maken, dat is toch geweldig.
    Wij hebben vannacht al de eerste nachtvorst gehad, ik moest krabben toen ik met de auto weg moest.
    Elsbeth geniet er nog van , en ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.
    Groetjes en liefs van Harry en Wil

  • 27 Oktober 2012 - 19:03

    Alexandra Voncken:

    Hoi Elsbeth,

    als ik dat zo hoor zijn we hier toch maar ontzettende verwende mensen. Die kindjes daar hebben nul komma nul dus ik kan me voorstellen dat ze ontzettend blij zijn met alles wat jullie hun geven. Of dat nou speelgoed of aandacht is. Worden jullie niet raar bekeken omdat jullie blank zijn? Of zijn ze de witte huidjes met licht haar toch wel gewend?
    Op naar de andere helft!

    Groetjes, Alexandra

  • 28 Oktober 2012 - 00:14

    Leony:

    Haa Elsbeth!!
    Wat een verschil met de creches hier; als je dit meemaakt en ziet kan het bij ons wel ietsjes minder lijkt me...
    Mooie foto's .....zou er zo bij willen zijn...!
    Fijn weekend.....geniét ervan en we kijken alweer uit naar je volgende beleving....
    groetjes! Leony

  • 29 Oktober 2012 - 08:35

    Tessa Mickers :

    Hoi Elsbeth, als ik je verslagen lees dan denk ik "wat hebben wij het toch goed in Nederland".
    Je ziet vaker de vreselijke beelden op TV maar jouw verhalen zegt meer dan beelden.
    Als ik de foto's zie dan wordt ik wel intens gelukkig omdat er toch nog mensen zijn die zich om deze kinderen ontfermen. Ik kijk weer uit naar je volgende verhalen.

    Groetjes Tessa

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 44371

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 27 November 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika 2012

Landen bezocht: