HIV / Aids education - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu HIV / Aids education - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

HIV / Aids education

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

23 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawubona,

Ik heb een fantastisch weekend gehad, maar daar vertel ik een andere keer over. Een van de dingen wat we met African Impact doen is het geven van HIV/Aids lessen voor de volwassenen en de kinderen van de lagere school. In Kwazulu Natal is het hoogste aantal Aids slachtoffers en in Khula heeft zelfs 80 % van de mensen HIV. HIV is een virus wat je imuunsysteem aantast.Als je eenmaal HIV hebt, dan heb je dit voor de rest van je leven.Het virus is pas zichtbaar na 4-6 weken, dus het is belangrijk dat men zich regelmatig laat testen. Ons lichaam bestaat uit witte bloedlichaampjes wat ervoor zorgt dat je imuunsysteem goed blijft werken en je niet ziek wordt. HIV breekt deze witte bloedcellen af (ze heten CD4 cells). Wanneer iemand > 350 CD4 cells heeft, dan heeft hij HIV. Als iemand < 350 CD4 cells heeft, dan heeft hij Aids. Door een bloedtest te laten doen, weet je hoeveel CD4 cells je lichaam heeft en of je HIV of Aids hebt. Deze test kunnen ze gratis laten doen in de kliniek en men krijgt ook gratis condooms aangereikt. Het is belangrijk dat de mensen realiseren dat ze geen sex moeten hebben zonder een condoom. De volwassenen krijgen 3 keer les hierover en na afloop krijgen ze een examen. Als ze dit halen, dan krijgen ze een certificaat met hun eigen naam erop. Ze zijn enorm trots op dit certificaat en iedere week komen er meer en meer mensen deze cursus volgen. Dit is een goed teken.Vorige week waren er 16 volwassenen op de cursus. De kinderen krijgen dezelfde cursus, alleen dit is verdeeld over8 middagen. Een van de onderdelen is dat ze de condoom moeten aanbrengen op houten penissen. Dit brengt natuurlijk grote hilariteit met zich mee. Totaal zijn er zo'n 6 miljoen mensen besmet met het HIV virus en sterven er 1000 mensen per dag aan dit virus en komen er elke dag ook 1000 nieuwe gevallen bij (!!!). Op het moment zijn er al 17 verschillende medicijnen als je HIV besmet bent, afhankelijk van de situatie waarin de persoon zich in begeeft. zodat hun leven toch een beetje draagbaar kan bkijven. Als een moeder HIV heeft, dan mag ze haar baby voor maximaal 6 maanden borstvoeding geven, anders is de baby ook besmet het virus. Deze cursus is dus zeer belangrijk hier en iedere persoon die niet besmet raakt is er een.....
Ik heb heel veel geleerd van deze cursus en realiseer me nu pas hoeveel mensen besmet zijn met dit verschrikkelijke virus. Ondanks dat 80 % besmet is in Khula, blijven de mensen gelukkig positief.

De volgende keer zal ik weer een luchtiger artikel schrijven, maar dit onderwerp hoort ook bij deze Afrikaanse wereld!

Liefs,
Elsbeth

• 23 Oktober 2012 - 17:44

Hester Maasdam:

Hoi Elsbeth,
    Laat de paus het maar niet horen van die condooms!
    En wanneer is het aids, ik geloof dat je getallen niet helemaal kloppen.
    Maar je bent goed bezig, ziet er gezellig uit daar aan die biertafel!
    Groeten Adrie&Hester

• 23 Oktober 2012 - 18:04

Frans:

bij die condoom ging je het laggen over, die houten jonge man laat je teminstl lachen. en pas op voor die hond.

Liefs

• 23 Oktober 2012 - 18:20

Marlies:

Zo te zien "doe" je "dit" ook met overgave!! Chapeau.
    Je laat ons van de ene verbazing in de andere vallen.
    By the way .... we missen je wel, hier!!!
    Liefs,
    Marlies

• 23 Oktober 2012 - 20:01

Jolanda:

Hoi Elsbeth,

Dit is zeker een serieus onderwerp, maar wel belangrijk.
    Maar zo te zien ook met oefenen een beetje lachwekkend.
    Elsbeth, je doet echt goed werk, super!!
    Je kunt trots zijn op jezelf.
    En deze ervaringen neemt je niemand meer af.
    Je hebt me wel nieuwsgierig gemaakt naar jou fantastische weekend?

Groetjes Jolanda

• 23 Oktober 2012 - 21:57

RITA:

HALLO DAAR ZIJN E WEER.hET IS EEN PRACHTE CURSUS EN EEN MOOI GEZICHT.DE GETALLEN KLOPPEN VOLGENS MIJ NIEI,MAAR DAT HINDERD VOOR ONS NIET.HET IS ONGELOOF,LIJK WAT EEN AANTAL MENSEN BESMET ZIJN.BIJNA EEN ONBEGONNEN ZAAK,MAAR LATEN ZE HET VOLHOUDEN.
    GROETJES RITA

• 23 Oktober 2012 - 22:00

Harry En Wil:

Ha Elsbetje
    Je maakt toch wat mee in Afrika. Het is wel fijn dat de mensen goed leren hoe ze met voorbehoedsmiddel middelen om moeten
    Het zal inderdaad soms lachwekkend zijn.Maar zo'n houten penis blijft wel mooi rechtop staan.
    Ja en wat weekend betreft, zijn we toch wel nieuwsgierig, we wachten af.
    Groetjes en liefs van Harry en Wil.

• 23 Oktober 2012 - 22:11

Leony:

Heej Elsbeth!
    Wat goed dat hier in ieder geval aandacht aan besteed wordt!
    Erg indrukwekkend....!!
    (het hondje kijkt wel heel aandachtig toe)....
    80% besmetting is wel heel erg veel........daarom, goede voorlichting is wel heel erg belangrrijk!!
    groetjes!!!

• 23 Oktober 2012 - 22:15

Pap En Mam:

Madre Mia, Elsbeth, dat wij toch zomaar vanuit Afrika deze voorlichting van JOU krijgen (in plaats dat jij die ooit van ons kreeg!!) Dan weten we ook weer hoe dat nou precies zit maar zonder dollen: we vinden het fantastisch wat je doet en HOE je het doet! Het is, wat je noemt, allemaal uit het leven gegrepen! Ook bij je vorige reportage vond ik het leuk hoe je een z.g. slendang (vrij vertaald naar het Indonesisch) omdeed. Nog even en je loopt zo, heupwiegend en wel met dat hummel op je heupen weg; kostelijk allemaal. Maar... we zijn het met Marlies eens (zie boven): We missen je wel, hier en zijn knots benieuwd hoe je er straks uitziet: met een hele wereld van ervaringen rijker!!! Blijf maar genieten en liefs van ons beiden, pap en mam

• 24 Oktober 2012 - 10:48

Stichting Muses:

Hoi Elsbeth,

Super interessant! En leuke foto's hoor ;)

Gr Romy
    www.hetvrijwilligersnetwerk.nl

• 24 Oktober 2012 - 16:32

Ingrid Van Den Boogard:

Ha Elsbeth!

Jeetje, 80% besmet met HIV! Wat erg. Keep up the good work!!

Groetjes,
    Ingrid

• 25 Oktober 2012 - 16:23

Odette:

Hoi Elsbeth.

Eerst via de mail, nu op je blog.
    Wat een ervaringen allemaal. Heel mooi wat je doet en inderdaad waar maken wij ons druk om??
    Tres trieste!
    Hopelijk kan je je draai weer vinden als je terugkomt. Als ik uit ervaring mag spreken...
    alles is dan hier zo onzinnig en belachelijk luxe, maar ja, that's life!
    Laten we er maar van genieten als het er toch is. Fijn he als je wat voor een ander kan doen.
    En zeker in zo'n land. Het is zo dankbaar allemaal.
    Je bent goed bezig. Geniet er maar van. Succes verder!
    En nogmaals reuze bedankt! je weet wel waarvoor.
    liefs van ons allemaal! XXX Odette

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012