Creche Khula Nomathiya - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Creche Khula Nomathiya - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Creche Khula Nomathiya

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

20 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hallo allemaal,

Ik ben inmiddels alweer bijna 3 weken hier, de tijd vliegt om. Gisteren was het zeer zwaar onweer met een heleboel regen en viel de stroom uit. Gevolg was dat we vanaf 18.00 uur zonder elektriciteit zaten en we een potje kaart hebben gespeeld in het donker met een paar kaarsjes aan. St.Lucia was net een spookstad zonder licht. Heel apart. Het heeft de hele nacht geregend en nu begint het weer een beetje op te klaren. Zometeen gaan we met een paar meiden een safariepark bezoeken en hebben we vanavond en morgenvoeg een gamedrive. We blijven daar ook overnachten en komen morgen op het einde van de dag weer terug. Hopelijk zien we weer veel dieren. Tot nu toe ben ik in 3 verschillende creches geweest. Totaal zijn het 8 creches en de aandacht moet worden verdeeld over alle creches. Iedere creche heeft een andere indeling en de creche in Khula Nomathiya heeft de minste voorzieningen. Alle kinderen (zo'n 40 stuks) in de leeftijd van 2 tot 6 jaar ziiten opgepropt in een kleine ruimte. Dit is niet echt bevoordelijk voor het lesgeven. Ik had vlaggetjes meegenomen vanuit Nederland en heb deze opgehangen in de klas. Dit zorgt weer voor wat kleur en we kunnen gelijk de verschillende kleuren leren. De juffrouw is er erg blij mee. Hier zijn wat foto's van deze creche in Khula Nomathiya, dan zie je hoe het hier aan toe gaat.

Alvast een fijn weekend en ik heb begrepen dat het weer bij jullie goed is, dus geniet ervan!

Liefs,
Elsbeth

• 20 Oktober 2012 - 11:03

Marlies:

Wat zijn het toch een schatjes (toevertrouwd aan jouw liefdevolle zorgen)!!
    xx Marlies
    Ps. je verhalen worden op de voet gevolgd!! Prachtig om op deze manier een kijkje te mogen nemen in zo'n bijzondere wereld, zo ver bij ons vandaan

• 20 Oktober 2012 - 11:13

Ellen:

Lieve Elsbeth,
    Bij het zien van de foto's en het lezen van je verhaal zegt Steyn: "Dan hebben wij toch maar een goed leven hier!" Gelukkig dat er af en toe zo'n besef is. Heel veel groetjes, Ellen

• 20 Oktober 2012 - 11:49

Annette Peeters:

Hallo lieve Elsbeth,

Met veel belangstelling lees ik jouw verslagen.
    Mijn gevoel zegt dat je er helemaal op jouw plek zit!
    Je straalt, nu ga je leven vanuit je hart. Denk maar aan de mooie kaart van Jo v Dalen.
    Go with the flow..................Alles komt goed.
    Veel liefs uit Beesel,
    Annette

• 20 Oktober 2012 - 12:02

Hester Maasdam:

Hoi Elsbeth,

Leuk om jou belevenissen te volgen.
    Nog leuker dat jij het zo naar je zin hebt!

Groeten Adrie en Hester

• 20 Oktober 2012 - 12:34

Lea:

leuke foto,s met veel blije kindjes en een blije Elsbeth.Veel plezier maar weer.Liefs Lea

• 20 Oktober 2012 - 13:44

Rita:

daar zijn we weer.Wat geeldig,dat we zo dicht bij je zijn met deze mailen.
    het is nog fijner dat we zien dat je het helemaal naar je zin hebt met die peuters.
    wat leuk te zien dat iedereen het je zo gunt om wat gelukkig te zijn.
    Hier kom je als kleuterleidster goed uit de verf.Het is je op de huid geschreven.
    Ga zo door. Wij genieten van je verhalen.
    Groetjes en liefs Rita

• 20 Oktober 2012 - 15:47

Peter En Nicole:

Lieve Elsbeth,

Zo te lezen heb jij het zeker daar goed naar je zin, en dat je die lieve kindjes daar
    wat kan bijbrengen en geven. Vooral geven, denk wij.
    Leuke foto's, krijgen wij toch ook een bepaald beeld hoe het daar is.
    Groetjes en ook een fijn weekend toegewenst.
    Peter en Nicole

• 20 Oktober 2012 - 16:10

Hilde Rutten:

Hallo Elsbeth,
    De tijd vliegt inderdaad. Ik schrok toen ik las dat je al drie weken daar bent. Tijd om ook 's te reageren. Het is leuk om je op deze manier te kunnen volgen en meer nog om je zo te zien genieten. Enerzijds zal het wel erg confronterend zijn maar ik zie je zo genieten op de foto's dat ik overtuigd ben dat je, door deze stap te zetten, de juiste keuze hebt gemaakt. Jouw aanwezigheid daar is zeker en vast een meerwaarde! Ik vind het echt super wat je doet!
    Mijn nieuwe job went erg snel maar zoals vanouds: druk, druk, druk (lekker Westers). Jij zal je handen daar ook wel vol hebben, maar ik weet zeker dat de voldoening die je in de plaats krijgt, enorm groot is. Geniet van alles wat je doet!
    Groetjes, Hilde

• 20 Oktober 2012 - 16:53

Alexandra Voncken:

Ha Elsbeth,

wat leuk om te zien hoe je een cursus babydoek omknopen krijgt haha! Staat lollig, zo'n kleintje op je rug. :)

Alweer drie weken daar, man waar blijft de tijd? Zal wel vliegen voor jou, hier gaat het al hard dus voor jou al zeker met al die nieuwe indrukken.

Bedankt dat je ons weer een kijkje hebt gegund in je leven daarachter.

Groetjes, Alexandra

• 20 Oktober 2012 - 17:45

Harry En Wil :

Ha Elsbetje
    Wat stuur jeins weer fijne foto's. Dan zie je maar weer dat wij het toch maar goed hebben .
    En wij willen steeds maar meer. En wat leuk dat jij ze daar blij kunt maken met gekleurde vlaggetjes. Maar ik zie en lees ook dat jij ervoor hen bent met hart en ziel.
    En wij hebben inderdaad fijn weer en dat in oktober. Zo Elsbeth tot de volgende keer.
    Groetjes en liefs van Harry en mij.

• 20 Oktober 2012 - 21:42

Petra:

Ha Els,
    Je berichten zijn echt zooo leuk. Ik kijk iedere dag op mijn mail of je wel wat gestuurd hebt. Veel plezier nog.
    Groetjes, Petra

• 21 Oktober 2012 - 14:15

Leony:

Heej Elsbeth!
    kaarten met een kaarsje heeft ook wel wat, nietwaar....?
    Verder weer super om te zien hoe je daar bezig bent met al die kindjes..heel erg fijn...!
    Wat een verschil met onze kinderopvang....! we zouden het wat eerlijker moeten en kunnen verdelen.....Mooi om te zien en mee te beleven...(al is het op afstand...)
    groetjes,
    Leony

• 21 Oktober 2012 - 16:48

Laura:

Ha die Elsbeth!!

Mooi om te lezen en zien dat het goed met je gaat! Heel veel plezier toegewenst...and keep up the good work!!

Liefs,
    Laura

• 22 Oktober 2012 - 17:30

Hanny Delahaye:

Hallo Elsbeth,

Heerlijk al die prachtige verhalen. Nu snap je ook waarom ik mijn hart al lange tijd geleden aan Afrika heb verloren. Fijn dat het goed met je gaat en dat je straks met een ervaring voor het leven terugkomt. Misschien wel met pijn in het hart. Geniet er maar van.
    Dikke knuffel, Hanny

• 23 Oktober 2012 - 15:36

Angelina:

Hallo Elsbeth,
    Waat ein sjattekes en fijn om jou er lachend tussen te zien.
    Heel veel groetjes,
    Don en Angel

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012