Afterschool club Ezwenelisha - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Afterschool club Ezwenelisha - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Afterschool club Ezwenelisha

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

18 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawubona,

De organisatie waar ik nu voor werk heet African Impact. Je kan naar hun site gaan en doorlinken naar St.Lucia, dan zie je welke projecten we hier allemaal aan het doen zijn. Een van de projecten is de Afterschool Club in Ezwenelisha. De kinderen komen om 2 uur uit school en krijgen eerst eten. We geven hun rijst en een beetje saus met bonen. Daarna hebben we zo'n 1,5 uur de tijd om iets met hun te gaan doen. Veel kinderen zijn wees en hebben maar 1 schooluniform. Hierdoor moeten ze op tijd weer weg om het uniform te wassen voor de volgende dag. Deze kinderen zijn dolgelukkig met het beetje aandacht wat we hun kunnen geven. Na afloop van een activiteit krijgen we veel knuffels van hun en worden er vele handen geschud. We hebben op een middag bloemen met hun gemaakt in een klaslokaal, welke we konden gebruiken en na afloop waren ze supertrots op het resultaat en wilde iedereen op de foto met hun gemaakte bloemen. Deze week zijn er 6 nieuwe vrijwilligers bijgekomen. Totaal zijn we nu met 10 personen, komende uit Amerika, Canada, Nederland, Mexico, Zweden en Engeland. Het is een leuke groep en iedereen is enthousiast. De 2 dames uit Zweden zijn 62 jaar, dus je bent nooit te oud om vrijwilligerswerk te doen (ha ha). Het leuke is dat we nu geen tourist zijn, maar vrijwilliger. Je komt nu op plaatsen waar je als tourist nooit naar toe zou gaan. Je leert de mensen in Khula kennen en hun leven hier en iedereen zwaait enthousiast naar de African Impact bus als we door Khula rijden. Ik kijk nu heel anders naar de Afrikanen hier dan hiervoor. Ik heb groot respect voor de wijze waarop ze met hun armoede omgaan en vind het superknap hoe ze zich hier staande weten te houden. Wij zouden dit niet na kunnen doen met al onze luxe problemen.
Hier een spreuk welke ik tegenkwam en wat je aan het nadenken zet. " Some people are searching for beautiful places, others makes the place beautiful" .

Tot de volgende keer.

Liefs,
Elsbeth

• 18 Oktober 2012 - 19:00

Leony:

Heej Elsbeth!
    Krijg helemaal de kriebels als ik je verhalen lees; zou zo mee willen doen...!
    Leuke bloemen gemaakt...super! hoe mooi dat je die kinderen zo'n fijn gevoel kunt geven met aandacht en bezig zijn met....!
    de foto met die autobanden heeft ook wel wat... mooi likje verf gegeven...(neeem tenminste aan dat dit autobanden zijn..)
    Spreuk houden we erin....!
    We blijven je volgen.......tot gauw weer.....
    groetjes! Leony

• 18 Oktober 2012 - 21:10

Pap En Mam:

Elsje, fiederelsje, Nou jij maakt "the place beautiful" , zeker weten! Een pracht spreuk!
    Wat sneu dat die kids alweer zo snel naar huis moeten om hun uniform te (laten) wassen. Hebben die dan toch wel een "thuis"?
    Ik herken helemaal de kleuterleidster in je met die bloemen! Kostelijk en.... amuseer je maar weer met veel liefs van het Melickse thuisfront!!!!

• 18 Oktober 2012 - 22:26

Johan &yvonne:

Hoi Hoi Elsje, Wat is het er toch prachtig mooi.
    Ik sta iedere keer weer met veel bewondering naar de foto s te kijken.
    Ondanks dat de kids weer op tijd weg moeten ,hebben ze wel weer samen met jou veel plezier gehad en mooie bloemen kunnen knutselen.
    Heerlijk dat ze dan met een goed gevoel na al die knuffels kunnen gaan.
    Daar doe je het voor !
    Die spreuk is inderdaad heel mooi en de moeite waard om te onthouden.

Tot gauw weer.... geniet.!
    gr kusjes yvonne en johan

• 18 Oktober 2012 - 22:54

Harry En Wil:

Ha Elsbetje
    Waar autobranden toch niet goed voor zijn. En een hele mooie spreuk.
    Je komt ook echt aan je trekken. Wat vroeger je beroep was kun je nu weer uitoefenen.
    Heerlijk toch. Nou succes verder en veel groetjes en liefs uit Beesel van ons

• 19 Oktober 2012 - 09:10

Ingrid:

Mooie spreuk en zo is het maar net. Erg mooi die verhalen uit Africa en wat jullie daar doen. En voor die 2 oudere dames die zich hiervoor inzetten: respect! Zeg Elsbeth, dan ben jij nog eigenlijk een jonkie;-)

• 19 Oktober 2012 - 11:56

Bas:

iets voor Doin I die bloemen, kan die ze mooi op de veiling verkopen ;-)

• 19 Oktober 2012 - 18:01

Jolanda:

Hey Elsbeth,
    Wat doe je toch mooi werk daar, die bloemen prachtig.
    En eigenlijk is het ook een beetje vakantie toch?
    Geniet ervan, ik geniet zeker van jou verhalen en foto's.
    Tot de volgende keer.
    Groetjes Jolanda

• 20 Oktober 2012 - 09:46

Marlies:

Some people are searching for beautiful places, others makes the place beautiful...... volgens mij is deze spreuk geinspireerd door jou!! Kan niet anders! Ben supertrots op je.
    Dikke kus, Marlies

• 20 Oktober 2012 - 11:23

Suzanne:

Hoi Els,
    Wat leuk die bloemen en de autobanden wat een goed idee.
    Je hoeft maar naar de foto' te kijken om te zien hoe geweldig het jullie doen.
    Je ziet hoe de kinderen genieten.
    En wat een mooie spreuk die ga ik zeker onthouden .
    You makes the place beautiful Els daar ben jij al mee bezig.
    Geniet ervan , kusjes Suzanne

• 20 Oktober 2012 - 13:12

Frans:

Geweldig allemaal het is bijna om jaloers te worden, geniet er maar van.

Dit worden is voor jou !! jou wereld droom die uitkomt.

Liefs

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012