even wennen in Zulu land - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu even wennen in Zulu land - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

even wennen in Zulu land

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

03 Oktober 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Hallo allemaal,

De vluchten zijn goed gegaan. Ik heb in het grootste vliegtuig van Air France gezeten, de airbus 380 waar ruim 500 passagiers in konden zitten en in een heel klein vliegtuigje met zo'n 80 personen. In Richards Bay werd ik opgehaald en naar St.Lucia gebracht. We zitten er met zo'n 9 vrijwilligers in de leeftijd van 18 tot 54 jaar. De meesten zijn rond de 20. Het is een ruim huis en ik slaap met 2 meisjes op mijn kamer. Een uit Amerika en een uit Mexico. De eerste dag kreeg ik een introductie over het vrijwilligerswerk en de huisregels en een rondleiding door St.Lucia. S'avonds zijn we een biertje gaan drinken bij het water om naar de zonsondergang te kijken en tevens naar de hippo's (nijlpaarden). Het stikt hier van de hippo's en apen in de bomen. Wij hebben 2 honden in huis waardoor de apen bij ons weg blijven. Heel goed geregeld (ha ha). Ook heb ik Zulu les gekregen, wat ik nog veel moeten oefenen, want dat is toch een lastige taal, maar de mensen vinden het geweldig als je een paar woorden kent. Gisterenavond zijn we de verjaardag gaan vieren van een van de vrijwilligers en op de terugweg naar huis stond er een hippo voor ons huis.......iedereen raakte in paniek. Hippo's blijken toch erg gevaarlijk, dus we zijn maar een rondje omgelopen. Het is hier pikkedonker en een zaklamp is geen overbodige luxe. maar het is goed afgelopen. Vandaag brachten we een bezoek aan een creche, geweldig om te zien hoe enthousiast deze kinderen zijn. Ze vinden alles geweldig wat je met ze doet. Deze week hebben de kinderen vakantie en waren het 54 kinderen die kwamen spelen (!). Na de lunch zijn we stenen gaan maken voor een nieuw gebouwtje in Khula. Eerst cement gemengd met zand en water en vervolgens in een mal gestopt. Deze stenen worden gedroogd in de zon. Een betonmolen kennen ze niet dus alles met de hand. Mijn rug heeft nu een massage nodig.....het was zwaar om te doen, maar het gaf je een heel goed gevoel. Ik heb mijn naam in een steen gegraveerd, zodat mijn naam verbonden zal zijn met het nieuwe gebouw. Heel bijzonder. Ook hadden we geluk vandaag. Er zat een slang in een doos waar kinderspeelgoed zat en dit hebben we gelukkig op tijd ontdekt. Het ging om een giftige slang en als een kind er door gebeten zou worden dan zou het dood gaan. We hebben de slang doodgemaakt. Helaas voor deze mooie slang, maar het is niet anders. Zoals je kunt lezen is hier iedere dag wat anders te beleven en tot nu toe is het heel bijzonder allemaal wat ik mag meemaken in dit Zulu land.

Tot de volgende keer. Dan zullen jullie ook foto's krijgen, maar het internet is hier zooooooo langzaam dat ik dat nu niet haal, dus de volgende keer beter!

Liefs,
Elsbeth

  • 03 Oktober 2012 - 17:50

    Frans Van Den Baar:

    Kei goed Elsbeth, heb je bouw ervaring weer in de kunen uitvoeren,ook leuk dat je er een herinering van jezelf in achterlaat.

    Wel een hele ervaring zo'n groot vliegtuig supper toch. bedanktvoor jou bericht tot hoors.

    Liefs Frans

  • 03 Oktober 2012 - 18:02

    Alexandra Voncken:

    Hoi Elsbeth, wauw, klinkt als een ware cultuurshock! Zoiets waar je altijd over leest in boeken maar jij maakt het nu ECHT mee! Tjee, ik vind het maar knap hoor. Keep up the good work en houd ons op de hoogte! Groetjes van Alexandra (doe wits waal, die van de receptie van Eldra....)

  • 03 Oktober 2012 - 18:04

    Xeanette:

    Wat gaaf om zo wat van je te horen, Elsbeth! Net Facebook .... ;-) Volgens mij kun je elke dag wel een verhaal schrijven als ik het zo lees, dus ik ben benieuwd naar de volgende avonturen. Veel plezier en ik hoop dat je het naar je zin blijft houden.

    Liefs, Xeanette

  • 03 Oktober 2012 - 19:01

    Lea:

    geweldig wat een verhaal.Wel heftig.Vast de eerste twee weken afzien en doorbijten.wanneer je het even niet ziet zitten denk dan maar dat dit is wat je wil.Komt vast goed.liefs Lea

  • 03 Oktober 2012 - 22:04

    Harry En Wil:

    Ha Elsbeth,
    De kop is eraf. Het zal best allemaal indrukwekkend zijn wat je allemaal mee maakt.
    Vooral zo'n Hippo voor je huis. Ik ben blij dat die in Beesel niet voorkomen.
    Fijn dat we je zo kunnen volgen. Veel succes verder. Groetjes en veel liefs van Harry en Wil

  • 03 Oktober 2012 - 22:20

    Marlies :

    Hey lieverd, Heerlijk te lezen dat in ieder geval met de reis alles goed gegaan is. Indrukwekkend wat je allemaal meemaakt. Tjonge!! respect! Wanneer ga je nu echt met je Zulu-kindertjes aan de slag? Weet dat we allemaal aan je denken. Hoop weer snel meer te horen.
    Dikke kus enne .... keep de snakes en hippo's op een afstand!!! Marlies xx

  • 04 Oktober 2012 - 08:14

    Peter En Nicole:

    Hoi Elsbeth,

    Fijn te horen dat je in ZA goed bent aangekomen.
    Wat een ervaring dat je meemaakt!
    Zo ook met het delen van de slaapkamer met 2 andere vrouwen met een verschillend
    cultuur en leeftijd.
    Lijk me heel apart als je naar huis loopt en er staat een HIPPO voor de deur !!!!
    Huh...
    Het verhaal over de slangen dat vind ik een ander verhaal, niks voor mij in ieder geval.
    Gillen, dus kijk goed uit.
    We zijn benieuwd wat je nog verder meemaakt, we volgen je.
    Liefs Peter en Nicole




  • 04 Oktober 2012 - 10:00

    Stichting Muses:

    Hoi Elsbeth,

    Wat een avonturen al! Erg leuk om te lezen!

    Geniet ervan.

    Gr Romy

  • 04 Oktober 2012 - 10:23

    Tinie En Berry Struycken:

    Hallo, Elsbeth

    Je begint al heftig aan je avontuur, dat zal best wel schrikken zijn geweest.
    Maar er zullen zeker ook mooie momenten komen en dan weet je waarom je daar naartoe bent gegaan, ik geloof zeker dat je zuid-Afrika in je hart zal sluiten het is een mooi land maar kan tegelijkertijd ook hard zijn.
    Pas goed op jezelf , en we blijven je volgen

    Liefs Tinie en Berry

  • 04 Oktober 2012 - 11:53

    Marian Van Amersvoort:

    Hallo Elsbeth,

    Fijn dat je goed aangekomen bent in die totaal andere wereld dan je gewend bent.
    Je bent al direct geconfronteerd met de gevaren daar.
    Mogen jullie alleen ergens naar toe of moet je altijd met iemand samen?

    Je klinkt in je verhaal heel enthousiast en ik verheug me op je verhalen.

    Wees voorzichtig en lieve groet; Marian

  • 04 Oktober 2012 - 13:21

    Petra:

    Ha Els, als ik dit lees denk ik, zo'n verhaal kan ik alleen van jou uit eerste hand te horen krijgen. Verbaast me niets, past helemaal bij jou en ik stel me voor dat het soms wel zwaar is maar toch precies wat je altijd al hebt willen mee maken. Leuk zo van jou te horen.
    Groetjes, Petra

  • 04 Oktober 2012 - 17:46

    Esther:

    Hoi Elsbeth,

    Geweldig, wat een avontuur en dat meteen al de eerste dag. Hoop nog veel van die mooie verhalen van je te horen. Ben voorzichtig en tot gauw.

    Groetjes Esther

  • 05 Oktober 2012 - 11:32

    Helmie Van Der Sanden :

    Hallo Elsbeth,
    Geweldig om dit te lezen. Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Het avontuur is nu echt begonnen want dat het een hele belevenis zal gaan worden komt in dit verslag al naar voren. Iedere dag weer nieuwe dingen ontdekken en back to basic. De zonsondergang is er heel erg prachtig hebben we kunnen zien op je foto. Genieten van de kleine dingen van het leven. Door je verslagen zullen we daar weer wat meer bij stilstaan. Het ga je goed en we horen van je.
    Frank en Helmie

  • 05 Oktober 2012 - 22:44

    Leony:

    Heej Elsbeth!

    Je zit er al helemaal in zo te lezen......wel eng; een slang in het speelgoed....!
    Zelf de stenen maken voor een gebouwtje is wel helemaal te gek...!
    Een hele belevenis om dit allemaal mee te mogen maken....
    blijf je volgen en benieuwd naar je volgende verhaal.....
    succes ook met het oefenen van de Zulu/taal
    Bamba usuku!!!!
    groetjes!!
    Leony

  • 06 Oktober 2012 - 14:54

    Rita:

    Hallo flinke vrouw.
    wat geweldig die pc.Wat leuk dat je zo veel schrijft.In die paar dagen heb je al veel verschillende dingen meegemaakt.
    Leuk hè,dat die kinderen zo enthousiast zijn.De kinderen hier zijn wel erg verwend.
    Een stapje terug is hier ook bijna onmogelijk,maar het zal toch moeten.
    We wachten met spanning de volgende mail tegemoet.
    Veel sterkte en plezier .groetjes en liefs Rita

  • 08 Oktober 2012 - 22:56

    Hester Maasdam:

    Hoi Elsbeth, We zijn net terug uit Egypte, was weer zeer geslaagd!
    Wat leuk om je verhaal te lezen, en met jou ervaring in de bouw moet dat helemaal geen probleem geweest zijn om te helpen.
    ja met die hippo's is het oppassen geblazen.
    Klinkt allemaal goed, we hopen dat je het naar je zin hebt.
    Groeten Adrie en Hester

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 44369

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 27 November 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika 2012

Landen bezocht: