Snenhlanhla creche - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu Snenhlanhla creche - Reisverslag uit Saint Lucia Estuary, Zuid-Afrika van Elsbeth Duynstee - WaarBenJij.nu

Snenhlanhla creche

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

26 November 2012 | Zuid-Afrika, Saint Lucia Estuary

Sawubona,

Hier is voorlopig mijn laatste verslag vanuit Zuid Afrika. Het afgelopen weekend was er geen internet mogelijk (lang leve Afrika) daarom stuur ik vandaag nog een verslag. De afgelopen weken ben ik nog werkzaam geweest in Snenhlanhla creche. Dit was weer een andere ervaring. Het blijft steeds geweldig om met deze kinderen te werken. Ze zijn zo enthousiast, dat is voor jullie gewoon niet voor te stellen. Helaas was hier ook een gehandicapt kind van 4 jaar oud die ze steeds in de babyroom hielden! Dit meisje had een luier om en aangezien er totaal geen speelgoed aanwezig is, lag dit meisje alleen maar op bed. Ik heb voor haar speelgoed gekocht en ben met haar gaan spelen samen met de andere kinderen. Dit kind wist niet wat haar overkwam. ze werd steeds vrolijker en begon zelfs actief te worden in haar gedrag. Het blijft moelijk hier om de leidsters te overtuigen dat dit kind niet tussen de baby's hoort, maar dat er actief mee gespeeld moet worden. Ik hoop maar dat ze het verschil hebben gezien en dat ze haar meer gaan begeleiden. Het is natuurlijk het makkelijkste om haar op bed te houden, dan hebben ze er verder geen werk mee, Dit vind ik toch wel moeilijk om te zien. Er zijn hier totaal geen voorzieningen voor gehandicapte kinderen en deze kinderen vallen dus tussen wal en schip. Gelukkig heb ik haar de afgelopen weken in ieder geval een stuk vrolijker gezien! Vanmorgen heb ik afscheid genomen van Gaby, mijn "African daughter" en dit ging gepaard met heel veel tranen. Zij moest vertrekken om 5.00 uur (!) en ging terug naar Mexico. Over een uur zal ik gaan vertrekken naar het vliegveld in Richards Bay en dit mooie land gaan verlaten.......en weer terug gaan naar ons koude kikkerklandje. En dan te bedenken dat het hier vandaag weer zo'n 30 graden is! Als ik terug ben zal ik nog een allerlaatste verslag maken om dit hele verhaal af te sluiten.

Ik hoop dat jullie een fijn weekend hebben gehad, ik in ieder geval wel. Heb gisteren 3 uur gewandeld door Zululand Wild Reserve, dit was weer een geweldige ervaring. Wandelen tussen de wilde dieren....geweldig! Dit was weer eens wat anders dan de dieren bekijken vanuit een open safari jeep. Een aanrader om te doen! Succes allemaal met deze nieuwe week en tot mijn laatste verslag......in Nederland!

Liefs,
Elsbeth

  • 26 November 2012 - 10:41

    Harry En Wil:

    Hallo Elsbeth, ik was wat te vroeg om je goeie reis toe te wensen, dus bij deze.
    Ik zal je verhalen missen en de prachtige foto's. En uit je verslagen kan ik merken dat je het ontzettend naar de zin hebt gehad. Ook al waren er droevige momenten. Er kwamen dan ook weer leuke dingen die het verdriet wat naar achter zetten.
    Elsbeth welkom in Nederland, en ga nog fijn nagenieten van de fijne tijd die je gehad hebt.
    Groetjes en liefs van Wil en Harry

  • 26 November 2012 - 10:43

    Nicole En Peter:

    Lieve Elsbeth,

    Prachtig, echt prachtig hoe jij elke week jouw reisverslag geschreven hebt.
    Wat een mooie ervaring.
    Ik wens jou een hele goede terugreis naar dit koude natte kikkerlandje.
    En ik spreek jou snel.
    Lieve groetjes Peter en Nicole

  • 26 November 2012 - 11:05

    Ingrid:

    Wat erg om te horen van het gehandicapte meisje. Zielig hoor. Hopelijk voro haar hebben de verzorgers er iets van opgestoken.

    Goeie reis terug! Ik kijk er naar uit om je life te spreken!

    Groetjes,
    Ingrid

  • 26 November 2012 - 11:43

    Wilma En Jos Ritzen:

    Hallo Elsbeth,
    met veel plezier hebben wij je verslagen gelezen. Prachtig! We hopen binnenkort e.e.a. life van jou te horen.
    Goede reis terug en tot snel.

    Wilma en Jos

  • 26 November 2012 - 11:59

    Bas:

    hi Elsje,

    kan me voorstellen dat het moeilijk is om afscheid te nemen, het mooie is natuurlijk dat warme welkom dat je in Nederlnd te wachten staat ;-).
    Goede reid en tot zaterdag!

    groetjes

    Bas

  • 26 November 2012 - 12:19

    Martijn:

    Els, have a safe flight!

  • 26 November 2012 - 17:01

    Quint Lommen:

    Lieve Elsbeth.

    Afscheid nemen doet altijd pijn, ik zie je graag "life" Bel je mij?
    Bedankt voor je mooie verslagen.

    Groetjes, knuffel, liefs..............Quint.

  • 26 November 2012 - 17:50

    Marlies:

    Hartverscheurend dat verhaal over het gehandicapte meiske! Wat lief van je hoe je dit opgepikt hebt. Zoals je ook wilde .... jij hebt het verschil gemaakt!!!
    Ik wens je een save flight and save landing enne ..... tot heel snel.
    Je verslagen waren fantastisch. Wat heb ik (en alle anderen met mij) genoten.
    Kus,
    Marlies

  • 26 November 2012 - 21:32

    Alexandra Voncken:

    Hoi Elseth, wat erg om te lezen van dat gehandicapte meisje! Je moet er toch niet aan denken dat je dag in, dag uit, op een bed moet liggen met niks omhanden! Laten we hopen dat de leidsters ingezien hebben dat ook dit kind wil spelen en contact wil hebben met de andere kinderen. Vreselijk hoor. Ik kan me voorstellen dat zoiets op je netvlies gebrand blijft.

    Voor nu een hele goede reis, wees voorzichtig en we horen je graag weer als je terug bent op Nederlandse bodem.

    Groetjes, Alexandra

  • 27 November 2012 - 17:34

    Pap En Mam:

    Hoi Elsbeth,

    Wat waren we blij dat we je vanmorgen, moe (logisch) maar stralend in Düsseldorf weer in onze armen konden sluiten.
    We zijn apetrots op deze dochter die toch maar de droom van haar leven heeft verwezenlijkt!
    Dus Bas (zie boven) we hebben je zussie zéér warm verwelkomd!
    Je toelichting op je verhaal hierboven over het gehandicapte meiske was roerend!
    Nu dus.... even aan jezelf denken en toch een tikkie bijslapen voordat je een "tour de familie en rondom je vele meelevende kennissen (super!!)" gaat beginnen.

    Veel liefs, pap en mam

  • 27 November 2012 - 21:17

    Inge:

    Hoi Elsbeth,

    Wat fantastisch wat je allemaal hebt kunnen betekenen voor het gehandicapte meisje en...voor Afrika!! Het was erg leuk om al je ervaringen te lezen!!!

    Welcome back! Neem de tijd om alles te verwerken en ben benieuwd wat je vervolgstap gaat worden in je leven.

    Groetjes Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Op 30 september 2012 zal ik gaan vertrekken naar St.Lucia, een kustplaats in Zuid Afrika in de provincie Kwazulu-Natal. Hier zal ik 8 weken vrijwilligerswerk gaan doen in het dorpje Khula Village, dit ligt zo'n 10 minuten van St.Lucia af. In Khula Village liggen 3 creches en een aantal plaatsen voor kinderopvang met totaal zo'n 200 kinderen tussen 0-6 jaar oud. Buiten de kinderopvang zullen er nog heel veel andere werkzaamheden verricht moeten gaan worden, zoals voorlichting geven over HIV/AIDS, moestuintjes aanleggen, gebouwtjes opknappen, uitstapjes met de kinderen organiseren etc etc. Ik zal in een vrijwilligershuis gaan wonen met zo'n 8 andere vrijwilligers. De bedoeling is dat we s'morgens met de kinderen bezig zijn en s'middags met communitywork. Ik heb heel veel zin om me voor dit project in te gaan zetten!

Actief sinds 04 Juli 2012
Verslag gelezen: 731
Totaal aantal bezoekers 44327

Voorgaande reizen:

30 September 2012 - 27 November 2012

Vrijwilligerswerk in Zuid Afrika 2012

Landen bezocht: